Ana Sayfa Arama Video Yazarlar
Üyelik
Üye Girişi
Yayın/Gazete
Yayınlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Namaz Vakitleri Gazeteler Puan Durumu
WhatsApp
Sosyal Medya
Uygulamamızı İndir
Mustafa Saka

Spor ve insan hakları

 

 

UNESCO Uluslararası Kültürel İşbirliği İlkeleri, her kültürün saygı duyulması ve korunması gereken bir saygınlığı ve değeri olduğunu belirtir. Bu ilke pratikte ne anlama geliyor?

Boğa güreşleri, bir futbol kulübüne fanatik destek gösterme, sıcak bira içme, balina avlama veya at eti yeme gibi uygulamalar bazıları için önemli olabilir, ancak bazıları için aptalca ve hatta saldırgan görünebilir. İnsan hakları ve haysiyeti için daha temel sonuçları olan başka uygulamalar da vardır, örneğin, ölüm cezasının kullanılması, evlilik öncesi cinsel olarak aktif olma (ya da olmama) ile ilgili gelenekler, dini semboller takma veya çocuklara fiziksel ceza verilmesi.

Birleşmiş Milletler bu konuda net bir duruş sergiliyor: İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nde belirtildiği gibi bir hak diğer hakları ihlal etmek için kullanılamaz:

[…] diğer insan hakları ve temel özgürlüklerin inkarı veya ihlali. Bu itibarla, kültürel rölativizmi insan haklarını ihlal etmek veya inkar etmek için bir mazeret olarak iddia etmek, kültür hakkının kötüye kullanılmasıdır.

Kültürel uygulamalarda, hatta köklü geleneklerde bile meşru, önemli sınırlamalar vardır. Örneğin, bugün hiçbir kültür, köleliği uygulama hakkını meşru bir şekilde talep edemez.

Tarih boyunca birçok kültürde uygulanmasına rağmen, günümüzde kölelik meşru, yasal veya hiçbir şekilde korunmaya hakkı olan kültürel mirasın bir parçası olarak kabul edilemez. Aksine, çağdaş kölelik benzeri uygulamalar da dahil olmak üzere tüm kölelik biçimleri, uluslararası hukuk uyarınca ağır bir insan hakları ihlalidir.

Benzer şekilde, kültürel haklar işkenceyi, cinayeti, soykırımı, cinsiyet, ırk, dil veya din temelinde ayrımcılığı veya uluslararası hukukta tesis edilen diğer evrensel insan hakları ve temel özgürlüklerden herhangi birinin ihlalini haklı çıkarmaz. Bu tür ihlalleri kültür temelinde meşrulaştırma girişimlerinin uluslararası hukukta hiçbir geçerliliği yoktur. 13

Kültürel haklar konusunda düşüncesizce iddialarda bulunmanın tuzaklarından biri de insanları kültürlerine göre etiketleme, onları kültürlerine göre “bir kutuya koyma” ve dolayısıyla kalıp yargıları ve önyargıları sürdürme tuzağına düşmemizdir. Bir azınlık grubu üyesinin tüm seçimlerini, eylemlerini veya kararlarını kendi kültürleriyle ilgili bir şey olarak kabul ederken, kendi eylemlerini, seçimlerini veya kararlarını kültürden hiç etkilenmemiş olarak kabul etmek, çoğunluk kültürünün temsilcileri için özellikle tipiktir. ama “objektif” olarak.

Kültürel çeşitlilik, insan onuru ile insan haklarının bir bütün olarak birleşiminin doğal bir sonucudur. İnsan hakları, düşünce, din, inanç, kültürel ifade, eğitim vb. özgürlüğünü garanti eder. Çoğunlukların gücünün azınlıkların insan haklarını bastırmak için kullanılamayacağı gibi, azınlıkların kültürel hakları da, ister azınlıklar tarafından ister çoğunluk tarafından gerçekleştirilsin, insan hakları ihlallerini haklı çıkarmak için kullanılamaz.

Çeşitliliğe saygı, insan hakları çerçevesinde gerçekleşmeli ve ayrımcılık nedeni olarak kullanılmamalıdır. Çeşitlilik ancak saygınlıkla mümkündür; eşitlik çeşitlilikle birlikte var olmalıdır.

Modern Olimpiyat Oyunlarının “babası” Pierre de Coubertin, genel olarak spor etkinliklerinin ve özel olarak uluslararası etkinliklerin insan haklarının geliştirilmesi için önemli araçlar olduğuna inanıyordu:

spor, aktif barışı ve bir ruh içinde uluslararası anlayışı teşvik etmek için açık bir işleve sahip olmalıdır. farklı kökenlerden, ideolojilerden ve inançlardan insanlar arasında karşılıklı saygı.

Hiçbir insan hakları beyannamesi veya sözleşmesi spordan özel olarak bahsetmez. Bununla birlikte, Uluslararası Olimpiyat Komitesi (IOC), Olimpiyat Tüzüğü’nde “spor yapmanın bir insan hakkı olduğunu” belirtti. Her birey, hiçbir ayrım gözetmeksizin ve Olimpiyat ruhu içinde spor yapma olanağına sahip olmalıdır”. 15

Spora katılım, ortak çıkarlar ve değerler oluşturarak ve demokratik vatandaşlık için gerekli olan sosyal becerileri öğreterek insan haklarını geliştirebilir. Spor, bireyleri ve toplulukları bir araya getirerek sosyal ve kültürel yaşamı geliştirir. Spor farklılıkların üstesinden gelmeye yardımcı olabilir ve diyaloğu teşvik edebilir ve böylece önyargıları, stereotipleri, kültürel farklılıkları, cehaleti, hoşgörüsüzlüğü ve ayrımcılığı yıkmaya yardımcı olur.

YORUMLAR

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

YAZARLAR
TÜMÜ

SON HABERLER